TRANSLATION

کتاب، مقالات، جزوه، آموزش زبان انگلیسی، ترجمه

TRANSLATION

کتاب، مقالات، جزوه، آموزش زبان انگلیسی، ترجمه

چگونه دایره‌ی واژگان خود را افزایش دهیم؟

چگونه دایره‌ی واژگان خود را افزایش دهیم؟

بسیاری از افراد گمان می‌کنند که فقط باید تکرار کنند تا حفظ شوند، و دست آخر هم خیلی زود فراموش می‌کنند! ابزارهایی وجود دارند که به کمک آنها می‌توانید بسیار مؤثرتر دایره‌ی لغات خود را افزایش دهید و همه چیز را بخاطر بسپارید. در واقع بیشتر این ابزارها را هم اکنون در اختیار دارید اما شاید ندانید که چطور باید از آنها استفاده نمایید.

1. معنای آن را حس کنید. هر لغتی دارای معنایی است که احساسات خاصی را به شما منتقل می‌کند؛ ترس، خنده، کنجکاوی، دلهره، شادابی، حس موفقیت، مرموز بودن، بوی گل، حس میمونی که توی دستشویی گیر کرده!

·         تصویری را با معنای آن کلمه در ذهن خود بسازید که دارای حس خاصی باشد. برای مثال، برای واژه‌ی ”Stuck“، کشاب کمد خود را تصور کنید که بطور دائم، گیر می‌کند و باعث احساس مسخره‌ای نسبت به وسایل زندگی‌تان می‌شود که انگار دارد با شما لج می‌کند! ”This drawer keeps getting stuck!“ یادمان باشد که لغات در جمله معنی پیدا می‌کنند! معنی بهتر آن، برای ما، این است که لغات را در جمله بهتر یاد می‌گیریم. وقتی جمله‌ی بالا را بکار می‌بریم، برای‌مان جا می‌اُفتد که  Stuck“ صفت است و می‌توان برای آن از ”Get“ استفاده نمود.

·         با هر کلمه‌ای حرف بزنید! برای مثال، به واژه‌ی ”Curtail“ با تلفظ /kɜːrˈteɪl/ بگویید: «از اینکه کسی نذاره کارم رو تموم کنم متنفرم!!!» و سپس این جمله را به یاد بیاورید: ” The lecture was curtailed by the fire alarm going off.“ و برای فعل دو قسمتی ” going off“ می‌توانید انفجار یک بمب را تصور کنید که نور آتش آن صورت شما را زردرنگ می‌کند! وقتی با کلمات حرف بزنید، در واقع به آنها شخصیت و احساس می‌دهید. با آنها بخندید، اخم کنید، شکلک دربیاورید... و آنها را حس کنید. بدین ترتیب هرگز این شخصیت‌های کوچولو را فراموش نخواهید کرد، که البته هرگز نباید قدرت کلمات و جملات را دست‌کم گرفت!

2. کلمات را به بخش‌های هجایی یا معنادار تقسیم کنید. چنانچه کلمه‌ای را به بخش‌های کوچکتر تقسیم کنید، به خاطر سپاری آنها راحت‌تر می‌شود.

·         برای مثال، واژه‌ی ”abrogate /ˈæbrəɡeɪt/ را به ”a“ به معنی «یک»، ”bro“ مخفف، به معنی «برادر» و ”gate“ به معنی «دروازه» تقسیم کنید. سپس برادرتان را در نظر بگیرید که دم در اتاق شما (دروازه‌ی اتاق شما) ایستاده و شما ورود او را لغو می‌کنید! معنی ”abrogate“ نیز «لغو کردن، باطل کردن» می‌باشد.

·         سعی کنید واژه‌ی مورد نظر را به صورت ریتمیک (آهنگین) تلفظ کنید! موسیقی کلام می‌تواند به شما کمک کند تا به کلمه یا عبارتی احساس شادابی ببخشید و بدین ترتیب بهتر آن را حفظ کنید.

3. واژگان جدید را به طور خلاقانه‌ای، جلوی چشمتان قرار دهید. کلمات را بر روی کاغذ‌های برچسبی بنویسید و روی در یخچال بچسبانید! آنها را با رنگ‌های مختلف بنویسید. سلیقه به خرج دهید: خود کلمه را با رنگ قرمز، تلفظ (Phonetic) آن را با رنگ سبز، معنی را با سیاه، و مثالها را آبی بنویسید. دور آن را شکلک بکشید. کنار آینه، روی میز رایانه، روی پایه‌ی تخت، و خلاصه هر جایی که زیاد چشمتان به آنجا می‌اُفتد، این برگه‌های خوشگل را بچسبانید و هر بار با صدای بلند تکرار کنید.

4. کلمه را در جمله یاد بگیرید. فرض کنید که می‌خواهید کلمه‌ی ”azure/ˈæʒər/ را یاد بگیرید. آن را در این جملات بگذارید: «My new shampoo bottle is a striking azure color.» و یا «The sky this summer has been a particularly vivid azure.» بدین ترتیب با جملات مختلفی این واژه را تمرین کرده و معنی آن را بهتر در ذهن‌تان حک می‌کنید.

5. با کلمات بازی کنید. هر چه فرآیند یادگیری برای‌تان مفرح‌تر باشد، بیشتر تمایل به یادگیری خواهید داشت. تعداد زیادی بازی با کلمات در اینترنت وجود دارد. سایت‌هایی هستند که بطور رایگان این بازی‌ها را به صورت اپلیکشن اندروید و یا بازی‌های آنلاین، ارائه می‌دهند، از جمله: https://learnenglish.britishcouncil.org/en/vocabulary و https://www.toptenreviews.com/software/education/best-vocabulary-software/ که می‌توانید از آنها بهره بگیرید.

6. چنانچه بیشتر از راه چشم یاد می‌گیرید، از تصاویر استفاده کنید. عکس‌هایی را که با معنی آن واژه در ارتباط باشند را از گوگل دریافت کنید و آنها را مرور کنید. اگر به فتوشاپ و یا نرم‌افزارهای مشابه وارد هستید، روی این تصاویر، متن‌های مرتبط را نوشته و به صورت پس‌زمینه‌ی رایانه‌تان از آن استفاده نمایید.

در دفترچه‌ی یادداشتی، کلمات را نوشته و جلوی آنها شکل‌های مرتبط نقاشی کنید. برای واژگان مختلف، داستان‌سرایی کنید و تصاویر را در ذهن‌تان مرور نمایید.

7. بهترین روشی که برای شما مؤثر باشد را انتخاب کنید. فلش‌کارت بنویسید، فایل صوتی با صدای خودتان ایجاد کنید و در طی روز چندین بار به آن گوش دهید، تصویرسازی کنید، کتاب آموزشی خود را همه جا همراه داشته باشید، فلش‌کارتها را در جیب خودتان داشته باشید، با آن کلمه در ذهن‌تان، تئاتر بازی کنید، از خودتان تست بگیرید، در خیابان و هر جایی که کار می‌کنید نام اشیاء را به انگلیسی بگویید، روی اشیاء خانه نام انگلیسی بگذارید، ... خلاصه هر آنچه که ذهن شما را با آن کلمه درگیر می‌کند را انجام دهید.

کامیاب و شادکام باشید

مترجم: فرشاد قدیری

کلاس‌های ویژه‌ی کنکور و تقویتی دروس دبیرستان در اصفهان و شاهین‌شهر 09125800677   farshadghadiri@yahoo.com

http://avaenglish.4kia.ir/

http://avaenglish.4kia.ir/info/273173/Used-to-Get-Used-to-Be-Used-to/

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد